De omzet over heel 2012 steeg met 7,4 procent tot 18,4 miljard euro. De groei op autonome basis bedroeg 3,9 procent. De nettowinst exclusief bijzondere items (beia) ging op autonome basis met 1,6 procent omhoog tot 1,7 miljard euro. Operationeel nam de winst toe met 8 procent tot 2,8 miljard euro (ebit beia), waarbij op autonome basis echter sprake was van een lichte daling van de operationele winst (min 0,5 procent), onder meer door hogere inkoopkosten. Het biervolume steeg met 3,4 procent tot 221,2 miljoen hectoliter.
De opkomende markten bieden Heineken een groeiende, relatief jonge, bevolking, een snelle mate van verstedelijking en veelal economische voorspoed. Deze bepalende factoren voor groei ontbreken vrijwel in West- en Zuid-Europa, waardoor Heineken voor de komende jaren niet meer rekent op echte groei in het gebied. In 2012 daalden de volumes met 2,4 procent. De omzet in West-Europa steeg wel licht, evenals het bedrijfsresultaat. Op autonome basis daalde de bedrijfswinst echter met 6,6 procent. In Europa probeert Heineken de markt te masseren door de introductie van nieuwe producten, zoals de merken Sol en El Dorado, zo liet Van Boxmeer weten. Op deze manier lukt het concern soms ook om marktaandeel te winnen.
Expansie
De expansie in de opkomende markten gaat intussen door. Heineken zette in 2012 een grote stap met de overname van Asia Pacific Breweries (APB), waardoor het concern zijn reikwijdte in de opkomende Aziatische markten sterk uitbreidde. ,,Een jaar van sterke vooruitgang”, noemde Van Boxmeer de afgelopen periode.
De bierbrouwer profiteerde vorig jaar ook van een toenemende populariteit van het Heineken-merk. Het volume van het merk groeide met gemiddeld 5,3 procent, sneller dan de wereldwijde biermarkt. Dat was onder meer het gevolg van veel reclame rond de James Bond-film Skyfall en sponsoring van de Olympische Spelen in Londen.
Voor het lopende jaar verwacht Heineken een ,,aanhoudende omzet- en volumegroei''. De groeiregio's zullen daarbij de verwachte lagere volumes in de Europese markten compenseren. De inkoopkosten, die in 2012 nog met zo'n 8 procent stegen, zullen het concern dit jaar minder parten spelen. Volgens Van Boxmeer zullen de prijzen van grondstoffen van bier in 2013 niet zo hard stijgen als vorig jaar. Heineken verwacht dan een ,,lichte stijging''.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl